Pies a rozwój emocjonalny dziecka

Kontakt dziecka ze zwierzęciem powoduje, że uczy się ono odpowiedzialności, zdobywa empatię i jest bardziej opiekuńcze. W zamian za tą troskę pies odwdzięcza się wiernym towarzystwem podczas zabaw oraz ochroną przed atakującymi. Jak wygląda kwestia z rozwojem emocjonalnym dziecka? Jak obecność czworonoga wpływa na niego?
Pies, a rozwój młodego człowieka
Jak podają badania przebywanie w dzieciństwie z psem lub kotem przekłada się na życie dorosłe. Takie osoby są bardziej wrażliwe, empatyczne oraz tolerancyjne. Na podstawie tych badań powstała zooterapia, która mówi, iż bezpośredni kontakt ze zwierzakiem oparty na miłości stanowi ogromny potencjał terapeutyczny. Współcześnie wiadomo, że wychowywanie dziecka np. z czworonogiem ma znaczące zalety w każdej sferze życia dziecka czy to fizycznej, intelektualnej, społecznej oraz emocjonalnej. Przebywanie w obecności pupila sprawia, że ciśnienie krwi spada, tętno się wyrównuje, a poziom stresu znacznie się zmniejsza.
Zdaniem naukowców J. Serpella i B. Backwella pies może zmniejszyć takie dolegliwości bólowe jak ból głowy, mięśni, stawów, nerwowość czy bezsenność. Pozostawanie z nim w bliskim kontakcie wpływa na zwiększenie się poziomu oksytocyny czyli hormonu szczęścia i miłości, który odpowiada za zmniejszenie stresu, poczucie bezpieczeństwa i przynależności.
Korzyści wychowywania dziecka z psem
Pod kątem emocjonalnym można wyróżnić kilkanaście zalet wychowywania młodych osób ze zwierzętami. Po pierwsze, rozbudza ciekawość, głównie w mniejszych dzieciach. Uczy koncentracji uwagi, panowania nad emocjami, radzenia sobie ze stresem, przełamywania tłumionych lęków i obaw, wpływa na poczucie bezpieczeństwa i przynależności, wzrasta samoakceptacja, poprawia asertywność i tworzy bezwarunkową bliskość. Dziecko, wychowujące się z czworonogiem jest bardziej otwarte na świat i ludzi, ma większą śmiałość i motywację do działania, lepszą komunikację z otoczeniem, jest bardziej odpowiedzialne i konsekwentne. A co najważniejsze czerpie radość z wspólnego przebywania.